• 53806- 021
  • تهران، کیلومتر ده جاده قدیم کرج، اتوبان آزادگان، احمدآباد مستوفی، بلوار شهید ابوالقاسم، خیابان صنوبر دوم جنوبی، میدان فلسطین، انتهای خیابان سیزده آبان غربی، پلاک22 و 24

مهم ترین نکات ایمنی کار در ارتفاع

چه به صورت روزانه در ارتفاع کار کنید یا فقط گاهی اوقات، کار ایمن همیشه باید در اولویت قرار گیرد. وقوع جراحت یا حتی مرگ در زمان انجام یک کار معمولی اشتباه محض است. شما باید آماده باشید که از کارکنان خود هر بار که در معرض خطر سقوط قرار می گیرند محافظت کنید.

کار در ارتفاع به هر کاری اطلاق می شود که در آن فرد ممکن است سقوط کند و به خود آسیب برساند. نردبان، لبه سقف، دهانه روی زمین و حتی بارانداز را می توان در ارتفاع کار کرد. در صنعت عمومی، برقراری ایمنی در زمان انجام کار در ارتفاع توسط OSHA (سازمان ایمنی و بهداشت حرفه ای) برای ارتفاع 3 متر یا بیشتر الزامی است. نکات ایمنی برای کمک به کاهش خطر کار در ارتفاع وجود دارد که به آن اشاره خواهد شد.

نکات ا یمنی کار در ارتفاع

اهمیت ایمنی کار در ارتفاع

کار در ارتفاع ویژگی مشترک بسیاری از صنایع در سطح دنیا از جمله صنعت ساخت و ساز و صنعت تعمیر و نگهداری است. با این حال، این نوع کارها خطرات قابل توجهی دارد و آموزش ایمنی برای جلوگیری از حوادث و صدمات ضروری است. کارگران باید دانش و مهارت هایی را برای انجام وظایف در ارتفاع ایمن و کارآمد داشته باشند. چارچوب‌های نظارتی سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد که بر کارهای انجام شده در ارتفاعات حاکم است. مقررات کار در ارتفاع به کارفرمایان دستور می دهد که ارزیابی های کامل ریسک را برای شناسایی و کاهش خطرات احتمالی مرتبط با کار مرتفع انجام دهند. هدف این مقررات جلوگیری از افتادن است که یک علت رایج و در عین حال قابل پیشگیری آسیب در محل کار است. کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که همه کارکنانی که در ارتفاع کار می کنند آموزش مناسبی دریافت می کنند. این آموزش برای اطمینان از اینکه کارکنان دانش و مهارت برای استفاده و نگهداری ایمن از تجهیزاتی مانند نردبان و داربست و بالابر را دارند، ضروری است. این مقررات مسئولیت کارفرما را برای فراهم کردن محیط کاری که مکانیسم ها و تجهیزات ایمنی در دسترس باشد و به درستی مورد استفاده قرار گیرد، برجسته می کند. پیروی از این مقررات فرهنگ ایمنی را تقویت می کند و همچنین یک الزام قانونی است و بر اهمیت کار در ایمنی ارتفاع تأکید می کند. این اقدامات نظارتی دقیق چارچوبی را برای کار ایمن در ارتفاع ایجاد می کند، با هدف کاهش قابل توجه خطرات مرتبط با چنین عملیاتی و محافظت از رفاه نیروی کار درگیر در این وظایف.

برای مشاهده مشخصات و تهیه انواع بالابر متحرک با استاندارد های ایمنی لازم به سایت آسیا برج مراجعه کنید.

 

 شرا ی ط ایمنی کار در ارتفاع

معرفی خطرات کار در ارتفاع

    1. سقوط : بارزترین خطر ممکن حین انجام کار در ارتفاع سقوط است. افتادن از روی هر سطحی که در ارتفاع قرار دارد با رعایت نکردن نکات ایمنی مربوط به آن خطری قریب الوقوع خواهد بود. حتی احتمال وقوع مرگ و میر نیز وجود دارد. ارتفاعی که در آن نقطه کاری انجام می شود، می تواند هر سطحی باشد. حتی اگر در حال انجام کار روی یک بالابر هیدرولیکی باشید می بایست نکات ایمنی جهت جلوگیری از سقوط را انجام دهید. نکاتی مانند چک کردن محل استقرار بالابر، استفاده از جک های تثبیت کننده، استفاده از مهار در زمان ایستادن روی سکوی بالابر، عدم استفاده از نردبان روی سکوی بالابر یا هر وسیله ای که به بیشتر شدن ارتفاع دسترسی کمک کند، شوخی نکردن روی بالابری که ارتفاع گرفته است و مواردی از این قبیل.

    1. برخورد با مانع بالاسری : کار کردن در ارتفاع روی هر نوع سطحی که باشد احتمال برخورد با موانع را خواهد داشت، خصوصاً اگر روی سکوی یک ماشین صنعتی قرار داشته باشید. ممکن است در حین بالا رفتن سرگرم کار شده و از موانعی که بالاتر از شما قرار دارند (مانند کابل های انتقال برق) غافل شوید که در این صورت برخورد با آنها خطر ساز خواهد بود. البته اکثر بالابرهای هیدرولیکی مجهز به تجهیزاتی جهت تشخیص موانع بوده یا در صورت وقوع اولین برخورد، متوقف شده و دیگر بالا نخواهند رفت. ولی در هر حال می بایست قبل از انجام شروع کار فضای بالاتر از محیط کار خود را بررسی کنید و در صورت وجود موانع آنها را کنار بزنید.

برای مشاهده مشخصات و تهیه بالابر ریلی کلیک کنید.

خطرات کار در ارتفاع

ابزار و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

    • نرده : در صورت امکان از نرده استفاده کنید. نرده نوعی محافظت غیرفعال است، ساده ترین و توصیه شده ترین راه برای ایمن نگه داشتن کارگران در حین کار در ارتفاع می باشد. هیچ آموزش یا تجهیزات اضافی مورد نیاز نیست زیرا آنها واقعاً نیازی به انجام هیچ کاری برای ایمن نگه داشتن خود ندارند (به جز ثابت ماندن در جای خود). تقریباً برای هر نوع سقفی سیستم نرده وجود دارد، مانند نرده سقف غیر نفوذی، نرده پاراپت، نرده سقف فلزی و غیره. صرف نظر از اینکه از کدام نوع استفاده می کنید، پس از قرار گرفتن در جای خود، ریل های نرده را ساده ترین سیستم حفاظت از سقوط برای استفاده خواهید یافت. اگر هم برای انجام کار در ارتفاع از بالابر استفاده می کنید، می توانید با آسودگی بیشتری به کار ادامه دهید، چرا که خود بالابرها دارای حفاظ کابین هستند، ولی با این حال رعایت نکات ایمنی ضروری است.

    • داربست : داربست ها میله های فلزی هستند که در جوار دیوار محل کار بطور ثابت نصب شده و روی سطح دیوار بصورت عمودی قرار می گیرند. با قرار دادن صفحات مستحکم بصورت افقی روی میله های داربست می توان به ارتفاع دسترسی داشت و به انجام کار پرداخت که البته رعایت نکات ایمنی (مانند استفاده از مهار و طناب) برای استفاده از داربست نیز باید لحاظ شود.

    • کلایمر : یک تجهیز صنعتی است که برای انجام کار روی نمای یک ساختمان مرتفع مورد استفاده قرار می گیرد. نصب شدن آن به این صورت است که پایه اصلی روی سقف ساختمان مستقر شده و سکوی کلامیر توسط سیم بکسل یا طناب از پایه آویزان خواهد شد و در طول نمای ساختمان امتداد می یابد. می توان سکو را با فشردن دکمه به بالا یا پایین هدایت نمود. عمل بالابری توسط یک موتور برقی صورت می پذیرد.

    • بالابر : بهترین و مناسب ترین گزینه برای انجام کار در ارتفاع استفاده از بالابر است. بالابر متحرک یک ماشین صنعتی است که افراد با قرار گرفتن داخل سبد (سکو) آن می توانند به ارتفاع دسترسی پیدا کرده و به همراه ابزار آلات خود مشغول بکار شوند.

شرکت آسیابرج بزرگترین تأمین کننده بالابر متحرک در کشور بوده و با داشتن بیش از 30 سال سابقه تولید این تجهیزات رزومه خوبی در این زمینه را داراست، می توانید با مراجعه به وبسایت www.asiaborj.com از انواع بالابرهای این شرکت دیدن فرمایید.

ایمنی کار در ارتفاع

مهم ترین نکات ایمنی کار در ارتفاع

    • استفاده از تجهیزات ایمنی مرغوب : تجهیزات ایمنی متفاوتی جهت انجام کار در ارتفاع وجود دارد که همگی کار یکسانی انجام می دهند، ولی برای نوع کار خود باید تجهیزات مناسبی تهیه کنید. بعنوان مثال اگر کارگران شما در ارتفاع در حال جوشکاری باشند باید از مهارهای نسوز با مواد مخصوص استفاده نمایید چرا که مهارهای معمولی یا ارزان قیمت می توانند دچار سوختگی و پارگی شده و منجر به سقوط کارگر شوند. مهم نیست بهای تمام شده این تجهیزات چقدر باشد، برای حفظ جان خود و افراد کارگر باید بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات تهیه شوند.

    • بررسی دوره ای تجهیزات ایمنی : زمانی که شما تجهیزات لازم برای اطمینان از محیط کاری محافظت شده را دارا باشید و اگر سیستم‌ها تا حدی فرسوده شوند که از کار بیفتند، باید بطور سالیانه یا در زمان مقرر (بسته به نوع تجهیزات) توسط یک فرد ذیصلاح (کسی که از تشخیص خطر و صلاحیت اصلاح آن آگاهی دارد) بازرسی شوند. با این حال، تجهیزات باید قبل از هر بار استفاده توسط کاربر بازرسی شود. این مهم است که هر کسی که ممکن است از دستگاه استفاده کند، بداند که به دنبال چه چیزی است، چه چیزی قابل قبول است یا نه، و در صورت وجود مشکل، اقدامات لازم را انجام دهد. بررسی قبل از استفاده نیاز به زمان زیادی ندارد، اما باید کامل باشد. این مرحله می تواند تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

 

اگر نیاز به جک معلول برای جابه‌جایی افراد معلول در ارتفاعات دارید به سایت آسیا برج کلیک کنید.

 

    • تخمین فاصله سقوط : در هر ارتفاع و روی هر سطحی که قرار دارید باید میزان فاصله خود تا سطح زمین را بدانید تا از تجهیزات مناسب آن ارتفاع استفاده نمایید. اگر طول طناب یا کابل مهار شما بیشتر از ارتفاعی که در آن قرار دارید باشد و از آن ارتفاع سقوط کنید، قطعاً کابل به کمک شما نخواهد آمد و دچار حادثه خواهید شد.

    • انتخاب نقطه لنگر مناسب : منظور از نقطه لنگر چیزی است که تحمل بار زیر پای شما را دارا باشد. اگر سطح زیر پا تحمل وزن قرار گرفته روی خود را نداشته باشد، استفاده از بهترین تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع نیز کاربردی نخواهند داشت. نقطه لنگر فقط در صورتی قابل قبول است که اولاً توسط یک مهندس حرفه ای طراحی و محاسبه شده باشد و به ازای هر نفر در حالت عادی قابلیت تحمل 200 کیلوگرم را دارا باشد. ثانیاً در صورت عدم امکان طراحی نقطه لنگر در محل مورد نظر از ستون های فولادی یا لنگر سقفی استفاده شود.

    • رعایت نکات صحیح در زمان استفاده از بالابر متحرک : زمانی که برای کار در ارتفاع از یک بالابر متحرک استفاده می کنید، یکی از مواردی که اغلب فراموش می شود این است که هر شخصی که در بالابر، در هر زمان یا ارتفاعی باشد، باید به درستی بسته شود. بسته شدن مناسب نه تنها به این معنی است که فرد باید روی نقطه لنگر مهندسی شده برای بالابر محکم شوند، بلکه به این معنی است که افراد نمی توانند طناب خود را دور ریل بپیچند و باید تسمه ای داشته باشند که متحرک باشد. با بالابر آکاردئونی (بالابر سیزری)، همه چیز کمی متفاوت است. در حالی که مکانی که روی آن کار می کنید یا مالک تأسیسات/پروژه ممکن است از شما بخواهد که بالابر آکاردئونی را ببندید، هیچ الزام قانونی برای انجام این کار وجود ندارد. با این حال، حتی کوچکترین اشتباه می تواند زندگی شما را به خطر بیندازد. ممکن است فراموش کنید که میله محافظ کابین خود را ببندید یا زنجیر خود را محکم کنید. یکی از گام‌های اساسی که می‌توانید برای کاهش خطر سقوط بردارید این است که هر دو پا را محکم روی سکوی کار قرار دهید.

    • باید بدانید چه میزان زمان و چه نوع محافظتی از سقوط مورد نیاز است، می توانید از جدول زیر بهره گیرید :

نوع محل کار در معرض خطر نوع تجهیزات بالابری
کمتر از 2 متر 2 الی 4 متر بیش از 4 متر
نادر¹ نردبان نردبان و بالابر متحرک بالابر
موقت² نردبان نردبان و بالابر متحرک نردبان و بالابر و کلایمر
دائم³ پله ثابت پله و بالابر ثابت بالابر ثابت

¹ محل کاری است که حداکثر ماهی یک بار، کار در ارتفاع در آن نقطه صورت پذیرد.

² کاری که انجام آن در ارتفاع ساده و کوتاه مدت بوده و معمولاً کمتر از 2 ساعت به طول انجامد.

³محلی که انجام کار در ارتفاع بطور دائمی صورت پذیرد.

    • تمرین و آموزش : نکات ایمنی متفاوتی در پاراگراف های بالا ذکر شده است، اما نمی توان به اندازه کافی بر آن تأکید کرد. اگر می خواهید کارکنانتان با خیال راحت در ارتفاع کار کنند، باید به درستی آموزش ببینند. دوره آموزشی نه تنها توسط قانون الزامی است، بلکه زمانی که صحبت از شخصی می شود که سعی می کند در ارتفاع بدون دانش مناسب از خود محافظت کند، جای زیادی برای خطا و سردرگمی وجود دارد. سقوط بعنوان قاتل اصلی در صنعت ساخت و ساز است. اما، این موضوع فقط در مبحث ساخت و ساز نیست. بسیاری از افراد در صنایع مختلف دیگر نیز در اثر حوادث سقوط جان خود را از دست می دهند. کارکنان خود را با دانشی که برای حفظ امنیت خود نیاز دارند مسلح کنید. کار ایمن در ارتفاع مستلزم آموزش مناسب، تمرکز و اقدامات احتیاطی مناسب است. استفاده از میانبرها و اعتماد به نفس کاذب می تواند منجر به آسیب جدی یا حوادث مرگبار شود.

برای خرید و دیدن مشخصات انواع جک پالت کلیک کنید.

 

سؤالات متداول :

1- چگونه می توان خطر سقوط از ارتفاع را کاهش داد؟ با رعایت نکات ایمنی، استفاده از ماشین آلات مناسب (مانند بالابر)، بهره گیری از  تجهیزات ایمنی مناسب و بازدید و بررسی تجهیزات ایمنی می توان این خطرات را به حداقل ممکن کاهش داد.

2- چه تجهیزاتی برای ایمنی کار در ارتفاع لازم است؟ نقطه لنگر مهندسی شده، مهار ایمنی، استفاده از بالابر متحرک یا بالابر ثابت، بست های مطمئن، کابل های ضد سقوط و استفاده از جک های استقرار.

3- چه کسانی باید آموزش ایمنی کار در ارتفاع را دریافت کنند؟ اصولاً تمام افرادی که در ارتفاع کار می کنند باید نکات ایمنی مربوط به کار در ارتفاع را بدانند. ولی برای افرادی که از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند، آموزش ایمنی و نحوه استفاده از این ماشین آلات، الزامی است. بطور مثال فردی که از یک بالابر متحرک برای دسترسی به ارتفاع استفاده می کند باید نحوه راه اندازی و استقرار صحیح بالابر را بداند، ضمن اینکه با اصول ایمنی استفاده از بالابر آشنا باشد.

در پایان جهت مشاوره و دریافت اطلاعات دقیق تر می توانید به سایت www.asiaborj.com مراجعه نموده و یا با بخش فروش شرکت آسیابرج تماس حاصل فرمایید.

در مورد ایمنی کار در ارتفاع سوال دارید؟

با تیم متخصص ما ارتباط بگیرید

مهم ترین نکات ایمنی کار در ارتفاع
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط